2009. szeptember 23.

Fut, meg mindig

Lassan ket eve, hogy ujra futok, de majusban tort meg a jeg igazabol. Addig heti 1x es inkabb buntudatbol, azota heti 2-3x es orombol. Nagy kulonbseg, amikor a tested mar annyira raallt, hogy koveteli. Az egyre hosszabb tavok (12km avagy 1 ora felettiek) pedig rakenyszeritenek egy sokkal rendszerezettebb eletre, mert ha masnap reggel munka elott fogsz tolni egy 10-est, akkor elozo este idoben fekszel le, idoben vacsorazol, nem tul nehezet, ehhez idoben ebedelsz, megfelelo adagot. Ha nem figyelsz erre a tested csunyan buntet. Heti 3 alkalomnal mar egymasba ernek azok a napok, amikor rendesen es idoben eszel, megfontoltan kombinalva, hogy mit es mennyit. Nem kaloriaszamitasokra gondolok, csak annyi, hogy a ha a heten mar volt 2x hus, akkor most jo lesz valami vega cucc is, neadjisten vmi gyumolcs :)

Szoval majusban az elso felmaraton utan rakattantam, azota drog. Nem is azert mert lefutottam, hanem ahogy. Miszerint elotte csakis 10 km-eket toltam, egyszer 16, es utana versenyen 21, es meglett, nem is akarhogy, 2 ora alatt. Ez annyira felnyitotta a szemem, hogy ha barmire nem is, de az altalad lehetsegesnek tartott duplajara barmikor kepes vagy. Vagyis… mi a felmaraton duplaja? :) Igen, jelentkeztem a Philadelphia maratonra, november 22-en lesz.

A felkeszulesem ellenorzesere toltam egy ujabb felmaraton versenyt mult hetvegen, Queens-ben. NY egy nagyon szerencses varos, mert mind az ot kerulete rendez evente felmaratont, szep nagy versenyek 6-10 ezer induloval, az adott kerulet legszebb reszein vegigvezetve. Mivel a rajt 7-kor volt es az ut bo egy ora is lehet, hajnali negykor keltem. Reggeli, kave, vezetes a kihalt utcakon, parkolas utan meg csoveztem a kocsiban egy kicsit, mert huvos volt odakint es volt meg kis idom. Rajt elott mindenki a WC-ket rohamozta, az izgalom kitolja az emberbol a felesleget :) A modern mobil pottyantos WC-kben nemcsak pisszoar volt oldalt, hanem Hand Sanitizer (alkoholos, elillano, kezfertotlenito krem) adagolo a falon, bakteriumnak itt eselye nincs. A rajtnal nem rohantam, hagytam a fel mezonyt elmenni, hamar felszakadozott a tomeg, jo tempoban lehetett haladni, de nem siettem, 5:20-as km-ekkel kocogtam az elso 5 km-t. Queens ezen kertvarosi resze full kihalt volt. Szerencsere pont a rajtnal felkelt a nap es kezdett kicsit melegiteni, addig eleg huvi volt. De nagyon furcsa latvany es erzes volt, ahogy a 6 ezer emberbol allo kigyo vegigtrappog az utcakon, kanyar, utca, kanyar, utca es sehol egy arva lelek. Szurkolo nulla, a tomeg talpai pedig egy szo nelkul csendben csattognak az aszfalton, alig 10 perccel napkelte utan, vasarnap kora reggel. Nyolc korul jelent meg az elso apuka papucsban, furdokopenyben, szemeben csipa, kezeben kavesbogre, kimaszik a hazabol, lepcso, fu, bejarat, felveszi az ujsagot a foldrol, felnez… es csak folyik az emberi massza az orra elott, liheg, izzad, duborog, a vege sehol. En meg odaszoltam neki loholas kozben, hogy Morning, dude! :)

Tobb alkalmam is nyilt gyakorolni a futas kozbeni papirpoharbol torteno ivast, ket merfoldenkent volt Gatorade allomas. Ez pl. olyan dolog, amit privat nem tudsz gyakorolni, pedig kell, mert nem egyszeru. A menok osszenyomjak a poharat, hogy az egyik oldalan V alakba torjon es ott ontik a szajukba a felet, 2-3 nyeles, majd a masik felet, pohar eldob, fut tovabb, megallas nincs. Ha lassitas nelkul fel tudod kapni a poharat, akkor erdemes minden lehetosegnel venni egyet, akkor is ha nem vagy szomjas. Ontsd a szadba, egy korty lenyel, a tobbivel csak oblits, vagy a fejedre, mindenkepp hasznald a vizet. Az egyik kerteshaz tulaja slaggal locsolta a fuvet a verandajarol, kozkivanatra a fel mezonyt is megaztatta, amit hangos udvrivalgasokkal koszontek meg neki. Egy ora felett elkezdesz ehezni, a nalad levo energia zselet viszont erdemes egy vizes allomas elott betolni, mert rohadt cukros es osszeragad a szad tole :) En 14 km utan kezdek ehezni, kb. 6 perc alatt vegzek a zselevel, Gatorade 16. km-nel van, ehhez merten kell idoziteni az egeszet. Ekkor mar egyre tobb szurkolo volt az utcakon es en is a tervemnek megfeleloen gyorsitottam a tempon az egesz verseny alatt, vegig. A tav masodik felet 5′00"/km tempoval, az utolso 4 km-t 4′45", az utolso kettot 4′30"-asokkal tolam. Vegul 1:53 ora alatt ertem a celba egy nagyon tudatos, sportos futassal, nem a tulelesert kuzdve, de a maximumot hozva. Most vasarnap megyek eletem elso 29 km-es versenyere, eloszor futok 3 orat egyhuzamban - oda hany zsele kell? Utana meg pont 2 honapom lesz a maratonig, ugyhogy nem felek, meglesz, titkon remelem, hogy 4 oran belul.

Tobb mint 400 km-t futottam eddig iden es szeptemberben leptem at eloszor a havi 100-at es meg van is egy het hatra belole. Majus elott ez havi 20 volt. Valakinek ez szanalmasan amator, de engem jo erzessel tolt el, jobb, fittebb es motivaltabb emberre tett. Just do it. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése