2009. november 21.

Kornyezetvedelem

Minap ultem a metron es azon gondolkoztam, hogy mi lett az uvegvisszavaltas regi jo szokasaval? Mintha MO-on is kihalt volna, vagy csak en nem latom? Ezt kovette egy rem unalmas meeting az irodaban, ami alatt elmelaztam a kornyezetevedelemrol, USA-ban, ahogy en latom. Nem fenyes, korant sem. Aztan kommentekben majd irjatok, ha maskepp lattatok.

A pozitiv dolgok rovid de becsuljuk-meg listajaval kezdem. Nyilvanos WC-knel a szenzoros csap vizet sporol. Azt meg itt sem sikerult eldonteni, hogy a papir- vagy textil-keztorlo vagy a levegos kezszarito a kornyezetkimelobb-e, van mindegyik. Lattam viz nelkuli es megis joillatu pisszoart, total high-tech. Itt NY-ban van szelektiv hulladekgyujtes a legtobb keruletben. Ami papirt latok az mind recycled, a feher fenyes papir mar ritka latvany. Teljesen NY-i unikum a kivalo tomegkozelekedes, fokepp metroval es a sok kituntetest nyert hibrid (diesel-electro-CNG gaz kombinacioju) buszflottaval. Miamirol sajat kalandjaim alapjan, mas varosokrol csak elmondasok szerint tudom, hogy NY-ot elhagyva kocsi nelkul keptelenseg eljutni barhova, en probaltam izombol es hosszu gyaloglas lett a vege. Kaliforniaban lattam nehol par kosza "szelmalmot" is, a keleti parton sehol, pedig elvileg maszkaltam azert mar erre-arra. Ausztriaban vagy Hollandiaban sokkal szembetunobb a jelenletuk. Az 58 amerikai nemzeti parkot itt is megemlitenem a jo oldalon, osszteruletuk akkora mint Nemetorszag (MO x 3.6), ez derek dolog.

A (khm…) meglepo dolgok picit hosszabb listajaval folytatnam. Van ket kozismert eloitelet, hogy az amcsik orult pazarlasban elnek, egy atlagos itteni haztartas pont dupla annyi energiat fogyaszt, mint egy hasonlo szinvonalon elo nemet vagy angol, valamint hogy hihetetlen mennyisegu szemetet produkal az eletviteluk, ez utobbi szerintem foleg a higienia-orulet mellektermeke. Sajnos e ket eloiteletet en is igaznak latom. Par kiragadott pelda, ami faj a szivemnek - es igen, altalanositok az altalam latottak alapjan:
  • Uvegvisszavaltas nincs es a csapvizet nem isszak meg (allitolag regi a csorendszeruk es teli van femekkel?), ergo palackozott vizet isznak otthon is, ami nem asvanyviz, csak sima forrasviz, de neha csak tisztitott viz! Asvanyvizet csak inyencboltban lattam Eviant es Apollinarist, slussz.
  • Higienia-orulet: Mindent becsomagolnak es minden eldobhato, fogpiszkalo, szivoszal, muanyag evoeszkoz, muanyag pohar, miert? Mert az elmosott porcelan es fem nem eleg tiszta, a celofanba csomagolt egyszerhasznalhato muanyag villa es kes viszont az.
  • Duplacsomagolas: A boltban alapbol ket szatyrot raknak egymasba, ne szakadjon le, biztos ami biztos, ha egyetlen almat veszek, akkor is. A cegeknel, bar mar papirpohar van a vizgep mellett, de abbol is kettot vesz a user, miert? Mert vagy teat rak bele, ami egeti a kis kezet, vagy feltolti 3/4-ig jeggel es vizet ont ra, akkor meg hideg lesz, szoval muszaj a ket pohar egymasba, teljesen logikus.
  • Olcso eroforrasok: A benzin ismet legendasan olcso, de az aram is. USA-ban a legmagasabb aram dijak jo esellyel Manhattanben vannak, ennek ellenere az en havi aramszamlam nem eri el a 8e Ft-ot, az ujpesti panelben ez sosem ment 10e ala, pedig ott egyedul eltem es nem volt klimam. Sok ismerosomnel a berelt lakasban a fix lakber resze a viz, gaz es az aram, vagyis ugyanannyit fizetsz, ha sporolsz, ha nem. Ebbol kifolyolag minden folyton be van kapcsolva, a kocsi jar, a klima hut, a PC es a TV megy stb. Az amcsi klima is mas, europai kocsik 10-11 fokos levegot fujnak full hutesen, amcsi kocsik 5-6 fokosat. Ez eszreveheto mashol is, a klima legyen hideg, aki nem birja feloltozik.
  • Kocsik: Nagyok, terepjarok es pickupok hada gurul Manhattan utcain is, nehezek, sokat fogyaszto V8-asok, osregi automata valtok, 87 oktanos benzin, a kamionok is benzinesek, diesel sehol. Egyre gyakoribb a Hybrid felirat a kocsi oldalan, de attol az meg ugyanaz a 3 tonnas V8-as terepjaro marad.
  • Vasut: Az USA-nak van a legnagyobb vasuthalozata a vilagon - aminek csak 1%-a aramositott, a tobbi diesel. Nemetorszagban ez 60%, az oroszoknal 80%, Japanban 100%. Persze tudom, ha azt az aramot szenbol allitjak elo, lehet jobb megis inkabb diesellel hajtani a jarganyt kozvetlenul, de az 1% azert meglepo. A szemelyforgalomban mindenesetre nincs szerepe a vasutnak, csak NY es kornyeke rendelkezik helyi vasuttal, diesel az is. Szemelyszallito Intercity vonatok Boston-NY-Philly-WashDC vonalon vannak, de 4x dragabb a busznal. Masfele pedig kocsival, busszal es repulovel utaznak.
Jelenleg en nem tudom elkepzelni, hogy ezen az eroforras-pazarlason egyhamar barmi is valtozzek. Baratomnak a szulei meseltek a 70-es evek vegi legnehezebb idoszakrol, amikor a masodik kocsijukat 4-hengeresre csereltek. Az kemeny lehetett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése