2011. augusztus 20.

Uton Yosemite fele

Az elozo cikk csak a turank elso reszet irta le, meg nincs vege. Egy Las Vegas-i pihenonap utan, amibe belecsempesztunk egy Cirque du Soleil show-t es egy rulettet is, ujra nyakunkba vesszuk a vegtelenul kihalt es egyenes sivatagi sztradakat. Csinos Ford Focusunkat egy komoly autora csereljuk es itt alljunk meg egy szora: USA-ban autokolcsonzonel kizarolag ket terepjarot lehet kolcsonozni, szogezzuk le, amiben nincs felezo es manualis difizar, az nem terepjaro. Ha nem tudod mik ezek, maradj az aszfalton es vedd nyugodtan a Hyundait. Ha kicsit bulizni akarsz off-road, akkor van a Jeep Wrangler es a Jeep Liberty. Nos a Wrangler tenyleg egy kemenytoku hardcore szikla- es homokbajnok, verhetetlen hasmagassaggal (clearance) de a vegasi kolcsonzok ugy gondoljak, hogy te majd a Strip-en fogsz korzozni vele, ezert tukorsima aszfaltgumival adjak, igy mar eltorpul az elonye a Libertyhez kepest. A Liberty viszont egy alom. Kello hasmagassag, rovid tengelytav (!), V6 power, aszfalton 190 km/h, megis csendes, hatso ulest lehajtva akar aludni is lehet benne. Mig a Wranglerrol a katonasag jut eszedbe ennek beltere tok kulturalt de ez ne tevesszen meg: van manual 4WD lock, low-gear, egyes es kettesbe is lockolhato az amugy sajnos automata valto es meg az ASR is kikapcsolhato. Igy mar komoly dolgokra kepes terepen, most offroadoltam vele a harmadik eve. Amire vigyazni kell, hogy mivel sima a gumid, ezert laza talajon legyen lenduleted es mivel magas, ezert oldalra borulekony. Miert fontos mindez? Ki fog derulni :)


Az utunk celja Yosemite National Park, de azert ennel egy sokkal kacifantosabb utitervet raktam ossze: Vegas - Mono Lake - Yosemite - Mount Whitney - Death Valley es vissza, negy nap alatt (itiner).

Elso napi celunk a festoien szep Mono Lake, de oda eljutni is mar egy csoda. Las Vegast nyugat fele elhagyva azonnal a sivatagban talalod magad. Nincs semmi. Jobbra az Area 51, ahova az ufokat viszik, valojaban egy Air Force teszt terulet, ahova sajnos nem lehet bemenni. Ez tenyleg egy szigoruan orzott katonai letesitmeny. Az uttol balra Death Valley es igy mesz orakon at, nyilegyenesen, a semmi kozepen. Nehez leirni, hogy miert nem unalmas megsem, egyszeruen annyira kulonleges a taj, hogy csak bamulsz. A sebesseghatar 75 mph, az legtobb ember siman megy 85-88 korul, az olyan 140 km/h, de egy ido utan mar nem osztottpalyas az ut, jonnek szembe sima szaggatottvonal menten. Egy Harley Davidson-os hosszuhaju motoros bandat alltam neki megelozni 150-nel de ra kellett jojjek, hogy azert ilyen sebessegnel mar nem olyan furge az amugy teljesen kocka alaku verdank. Szerencsere pont jott egy 10 merfoldes nyilegyenes szakasz, azon mar be lehet vallalni egy ilyen manovert. Ilyen a taj utkozben (jobbra), ahol a terkep szerint nincs is semmi latnivalo, kiszallsz es csak nezel, hogy ilyen nincs is.

Mono Lake tufa
Mono Lake akkora mint a Balaton harmada, vagyis nem olyan kicsi, de 2000m magasan van. De nem ez a lenyeg, hanem hogy sos. Nem csak sos, hanem mindenfele furcsa cucc van benne, foszfor, arzen, ke’nes is. A kornyezo hegyekrol lezudul a viz a volgybe es innen nincs tovabb, nincs lefolyasa a tonak, ezert csak gyulik benne a sok asvany, de ennek ellenere teljesen tiszta turkizkek. Tele van olyan bakteriummal, rovarral, madarral, amik csak itt talalhatok es teljesen hozzaszoktak a foldidok elotti viszonyokhoz. Inni nem tanacsos belole… Hirneve azonban a me’szko"-tufa formaciok es a kulonleges naplementeinek koszonheto. Igyekeztem visszaadni a lelegzetelallito latvanyt, de nem art a profik kepeit is megnezni. Foszezonban is csak par hobbifotos es persze holland turista, nemet motoros volt itt, pedig naplementekor mentunk a tohoz. Kis foldut visz le a vizhez, de itt meg nem kell a 4WD, mezei autoval is bevallalhato. Lee Vining a legkozelebbi falucska, kivalo csaladias motelekkel es ettermekkel. Ez videk a leheto legjobb ertelemben. Mobil terero csak lukasan letezik, de siman 10 percet is beszelgetsz a pincerrel a rendelesedrol, mit pincerrel, a tulajdonos lanyaval vagy felesegevel. Kikerdez hova mesz, honnan jossz, csak amulunk.

To Sonora Pass
Mono Lake-tol Yosemite-be az ut a hires 120-as uton, mas neven a Tioga Pass-on vezet. Normal evben majus vegen nyitjak meg a forgalom szamara, mert csak akkor csokken 4m ala az uton levo hotakaro es azt mar el lehet kotorni (nem kis gepekkel). Erdemes megemliteni, hogy a Tioga Pass 3000m-en visz at. Nos iden nem normal ev van es junius kozepen meg mindig le van zarva a hago, erdemes felhivni a Park Rangereket aktualis infoert. Jolvan, megyunk a kovetkezon, de az bo 200km kerulo, nem surun vannak itt hagok, delre 400km-en at nincs egy se. Ez itt kerem a Sierra Nevada, a Rocky Mountains legmagasabb csucsai, tobb tucatnyi negyezres van itt egy halomban. Nem panaszkodtunk, a Sonora Pass is par meter hijjan 3000m, volt ho az ut menten boven es bamulatosan szep volgyeken vitt az vorosfenyokkel szegelyezett ut. Kifejezetten tetszett, hogy nem szorakoztak a sebessegkorlat tablakkal, a park elejen kitettek az 55mph tablat es onnantol nem volt egy sem. Az ut 26%-osan emelkedik es annyira kacskaringos, hogy meg szaraz idoben sem mentem 35-nel tobbel sehol, de nem szivattak korlatokkal, az 55 itt azt jelenti annyival mesz amennyivel jonak latod. Szeretjuk.

Ki kell terjek egy szora az amerikai nemzeti parkokra ugy altalaban. Ken Burns hires dokumentumfilm-keszitohoz csatlakoznek, aki America’s Best Idea cimmel tisztelgett a parkok alkotoi elott. Az USA parkjai egyszeruen tokeletesek es most nem a termeszeti csodakra gondolok. Az utak, tablak, az informacios anyagok, az ingyenterkepek, a Park Ranger szolgalat es a telefonos hotline-juk, a szemetesek, WC-k, amikben mindenhol van wc-papir es szappan. A Death Valley pottyantos WC-ben is! Nevetsegesen olcso a belepo es a szolgaltatas mindent ver, amit barhol lattam a vilagon. Ez a pazarlasrol es kornyezetszennyezesrol ismert orszag hozta letre a vilag elso nemzeti parkjat 1872-ben (Yellowstone). Ma 58 nemzeti park tobb mint ket Magyarorszagnyi teruletet orzik vedik a rangerek. Ez valoban America’s Best Idea.

Elozo es kovetkezo resz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése